Friday, February 5, 2010

Cikgu Masliza Kembali..

Salam Wabarikh..
Lama sudah aku tidak menjengah ke lembah nan permai nie...aku dah pun bergelar seorang cikgu sekarang..cikgu di Sekolah Kebangsaan Bukit Gelugor...macam jodoh kembali aku dengan sekolah ni...itulah yang dinamakan kententuan Allah...

Aku cuba menjadikan diri aku ini seorang cikgu yang berwibawa lagi berdedikasi serta disayangi oleh seluruh pelusuk sekolah terutama anak-anak didikku..Aku sangat bersuka hati apabila diberikan jadual waktu buat pertama kali kerana mendapat subjek yang memang menjadi makananku..kecuali seni...mula2 aku agak kebimbingan kerana tiada sebarang asas seni di dalam diriku ini waima seni mempertahankan diri sekalipun....tapi aku mula suka hati kerana anak-anak muridku sangat berminat untuk belajar subjek ini...

"Cikgu, hari ni nak lukis apa cikgu?"
"Cikgu, cepat cikgu saya nak lukis ni, cikgu?"
"Cikgu, boleh lukis apa saja ka cikgu?"
"Cikgu, tolong saya cikgu, saya tak reti nak lukis cikgu."

Itulah antara ayat-ayat anak muridku..tambah mengembirakan bila aku muncul di muka pintu mereka akan bersorak "yey"...Aku amat suka hati buat sekalian kalinya walaupun mereka menganggap aku seorang cikgu yang sangat garang...kenapa ku garang? sebab aku ingin pastikan setiap anak muridku melaksanakan setiap kerja yang aku berikan..tidak boleh ada sorang pun yang curi tulang..garangkan aku? sebenarnya aku bukannya sangat garang tapi saja buat2 garang...

Subek seni hari Selasa kelas 2 Baiduri, seorang anak murid bernama Gokhulan,
"Teacher, i dont want to go to dentist teacher, if they call my name aa teacher u tell them that i'm absent today teacher.." sangat suka bercakap budak ini, setiap hari selasa aku kena menerangkan kepadanya tiada sebarang doktor gigi yang memeriksa gigi murid..kalau tidak dia akan mengheret neneknya berkawad sekeliling sekolah selepas rehat..

Tiba waktu PJ, murid-muridku sangat suka PJ..mungkin mereka anggap PJ adalah waktu untuk bermain bersuka ria...Sekali lagi mereka akan bersorak "yey" bila aku muncul di muka pintu..

Mungkin bukan aku yang menjadi kesukaan mereka tapi subjek yang aku ajar...

Tapi aku mula rasa kurang ceria bila aku diarah untuk memegang jadual baru seorang cikgu yang bertukar ke sekolah lain..aku harus mengajar BM dan Muzik yang merupakan subjek yang aku kurang minat untuk mengajar kerana aku tiada sebarang asas....Aku amat berduka lara kerana tidak dapat lagi mengejar seni dan PJ...Aku harus mengajar BM di sebuah kelas yang amat mencabar ketenanganku..2 Mutiara...terdapat 2 budak kembar yang selalu membuat kacau di dalam kelas tersebut...Sangat perit rasa anak tekakku apabila aku harus mengajar seluruh tahun 2 Muzik...aku sangat tidak suka mengajar muzik....Aku rasa sangat kurang senang...

Aku juga harus menjadi guru kelas 2 Mutiara....Aku terima segala tugas ini sebagai amanah dan ketentuan daripada Allah...Pasti yang terbaik sahaja dikurniakan buat hambaNya...

Ya, Allah sinarkanlah kembali keceriaan dan kegembiraan pada diri HambaMU yang serba lemah ini...adakala aku rasa tidak berdaya....

2 comments:

Unknown said...

chaiyokkk kak mas... pasti boleh.. mesti boleh!!

Masliza Saad said...

tekiu so much datin hasliana karena sudi menyuntik hormon semangat ke dalam jiwaku...hehehe

Post a Comment