Saturday, February 13, 2010

Gubahanku

Sengaja aku mengcopypastekan lirik di bawah pada lembah nan permai ini sebagai koleksi peribadiku..Aku bukan sehebat sang pencipta lirik a.k.a komposer terkemuka laksana M.Nasir dan seangkatan dengannya..Aku hanya seorang pencinta irama islami yang selama ini telah banyak mendorongku ke arah satu tranformasi diri yang menjuruskan aku untuk cuba menjadi kan diri ini lebih baik dari sebelumnya. Bukan aku ingin mendefinasikan diriku ini sebagai sang manusia yang serba sempurna lagi berakhlak mulia serta baik budi pekertinya kerana aku akur aku punyai banyak kelemahan dan kekurangan yang perlukan penambahbaikan..Namun inilah permulaan permuhasabahan diriku dalam menyediakan halwa telingaku untuk mengadaptasi lirik-lirik sebegini.."Ya Allah kau berikanlah hambaMU ini kekuatan untuk menjadikan diri ini lebih baik dari sebelumnya..''

Lirik kucipta ini sebenarnya telah mempalgiat hasil melodi nasyid-nasyid sedia ada hanya kerana ingin memenuhi tuntutan Pengkhususan GERKO sewaktu di maktab. "Anak-anak puteri sekalian, sila siapkan lirik lagu untuk pertandingan nasyid nanti kerana akan diberi pemarkahan"..Begitulah kata-kata sang pensyarah yang masih terngiang-ngiang di gegendang telingaku...Dalam kesuntukan dan kesibukan, aku dengan penuh dedikasi cuba membuat satu hasilan yang tidak seberapa..kepada sesiapa yang terjumpa, terbuka atau sengaja membuka lembahku nan permai ini dan ingin menyumbangkan melodi baru untuk lagu ini amatlah dialu-alukan supaya dapatlah kiranya kita mengesendkan gubahan ini kepada syarikat-syarikat rakaman nasyid terkemuka laksana Hijjaz, Inteam dan yang sewaktu dengannya....Segala royalti akan dikongsi sama rata....hahahaha....sudikah mereka!!!

Alamak!!!! Mohon ampun beribu ampun sembah patik harap diampun, bukan dengan sengaja patik adanya melupai di mana adanya patik menge'save'kan lirik-lirik lagu tersebut di dalam laptop patik yang canggih lagi bijaksana ini...kerana terlalu canggih jualah adanya maka sudah patik selongkar seleruh pelosok alat ciptaan manusia ini tapi tiada jua dapat ketemu..sungguh menghampakan lagi mengiciwakan...tidak mengapa, adapun kiranya patik ketemuinya di kemudian hari maka akan patik lampirkan jua pada lembah nan permai ini...Sungguh hiba rasanya, mungkin yang MAHA MELIHAT jua tidak merestui akan usaha patik ini jua supaya patik tidak menjadi hamba yang riak lagi menjengkelkan dengan hasil ciptaan patik yang tidak seberapa jua adanya...maafkan patik...tidaklah sesekali patik berniat begitu...Dek kerana sudah terlalu panjang patik mengetaip di sini maka patik mem'publishkan' lah jua entry untuk kali yang kesekiannya....Sampai ketemu lagi di lain lembaran..

p/s: Aku telah mengetaip dahulu sebelum mencari di mana tersoroknya fail tersebut maka beginilah kesudahannya..
Moral of the story: Sediakan payung sebelum hujan...(ada kena mengena ka?)

No comments:

Post a Comment