Friday, February 12, 2010

MARI BERCUTI..

Salam Wabarikh...

Masa untuk cuti-cuti Malaysia...Mula la aku mengembalikan diriku untuk mengaktifkan diri di lembah nan permai ini..Aku kah yang sibuk sebelum ini atau sengaja aku menyibukkan diri?...TIDAK! aku memang amat sibuk sehingga otakku menjadi tepu untuk melontarkan sebarang idea di mana-mana jua waima untuk blogku terchinta..Tambahan pula aku amatlah memahami bahawa tiada siapa pun jua adanya yang selalu terhingin sesangat nak mentelaah blogku ini..tidak mengapa aku sekadar mengaplikasikan lembah nan permai ini untuk luahan perasaanku sendiri...

Aku telah memelankan diriku untuk melakukan pelbagai perkara waktu cuti-cuti malaysia nie...kununnya nak mengkreativitikan diriku ke arah memulunkan diri untuk menghias kelasku yang agak kurang ceria itu...wah! aku sekarang sudah menjadi seorang guru kelas, aku harus melakukan sesuatu untuk anak-anak murid kelasku itu supaya mereka bertambah keceriaan untuk belajar. Guru-guru kelas lain yang jua rakan-rakan seperjuanganku, ku lihat telah memulunkan diri mereka ke arah itu...chaiyok Cikgu Masliza dan pastikan dirimu melakukan semuanya Lillahitaa'la..baru berkat adanya...keberkatan itu penting bagiku kerana aku yakin Allah akan sentiasa redha dengan kerja-kerjaku..Apa yang penting 'keikhlasan'...Bercakap tentang keikhlasan, memang susah pada mulanya untuk menjadikan diriku ini seorang yang tulus lagi ikhlas kerana aku telah diberikan tanggungjawab di pertengahan perjalanan bukan di permulaan perjalanan...semangatku luntur kerana hanya ku yang terpaksa menerima perubahan jadual seratus peratus tetapi tidak orang lain...mengapa aku yang terpilih? Akhirnya aku menemui jawapannya setelah aku memuhasabahkan diriku sendiri dengan agak memuaskan...Semuanya adalah perancangan dariNYA dan pasti apa yang diberikan itu adalah yang terbaik dan mampu dipikul oleh setiap hambaNYA..aku sebagai hamba yang lemah sudah pasti tidak dapat menilik apa yang tersirat disebalik yang telah tersurat...Yang pasti ada hikmah yang bakal aku kecapi..

Akhirnya, aku dengan sedaya upaya yang mungkin cuba mengikhlaskan diriku dan melakukan setiap tugasku mengikut corak kemampuan dan keseronokkanku selagi ianya tidak melampaui batas-batas undang-undang sedia ada..Aku telah mengeluarkan wang poketku jua untuk membelikan segala alat-alat untuk menceriakan kelasku supaya aku sendiri akan merasa suka untuk mengajar di kelas yang agak mencabar itu...Bilik Muzik? Ya Bilik itu jua harus ku hias agak aku merasa seronok untuk berada di dalamnya kerana aku langsung tidak berminat untuk mengajar subjek itu jua adanya...

Tapi...sebelum aku mula memproseskan diriku untuk melakukan itu semua, aku harus berehlah terlebih dahulu sempena cuti-cuti malaysia nie...kemana? hehehe hanya ke Tanah Tinggi Cameron...cukupla sekadar itu dengan bajet yang ada nie...yang penting ianya bakal mengetunekan urat sarafku untuk kembali normal bersama sang suami dan sang anakanda terchinta..mudah-mudahan bertambah-tambah lagi bilangan sang anak-anak ini adanya...Amin...Tenkiu Allah kerana memudahkan segala-galaNYA....

No comments:

Post a Comment