Saturday, February 20, 2010

Strawberry cicah coklat...

Aku kembali lagi untuk entry seumpama tajuk yang tertera..Terlebih dahulu aku ingin membuat penjelasan benar bahawa bukannya aku ingin menceritakan mengenai buah strawberry yang di cicah coklat yang baru sahaja aku terjatuh chinta padanya angkara kehadiran aku di sebuah negeri yang sebelum ini tidak pernah aku kunjungi mahupun mengikut lawatan sambil belajar yang acapkali dilakukan pada zaman-zaman era persekolahan....Sesungguhnya gambar dan tajuk hanyalah sekadar hiasan semata namun sedikit mempunyai perkaitan dengan apa yang ingin ku 'momelkan' sejurus nanti...wah! wah! bahasa jiwa bangsa pulak aku adanya...

Aku teramatlah teruja untuk ke Cameron Highland kerana sudah berkurun lamanya aku memasang niat untuk ke negeri yang penuh kesejukan tu namun tidak kecapaian..Pada tanggal 15 Februari lalu dengan sebuah kereta pacuan empat roda (kerana keretaku jua memilik 4 roda maka aku namakan ia jua sebegitu rupa) sang suami telah menekan minyak kereta dengan kelajuan pada kadar lebih kurang 100km sejam melalui lebuhraya utara selatan untuk menyampaikan diri kami sekeluarga di sana. Begitu terujanya diriku sehingga sedikitpun mataku yang buntang ini terus membuntangkan dirinya selama 5 jam tanpa pejam. Sang anakanda terchinta pula bagai dipukau-pukau tidurnya..Sempat jua aku menjamu selera di Restoren Tasik Raban, Ipoh yang memiliki tahap kesedapan yang tidak mengecewakan kepada sang pemakan-pemakan di sana..

Liuk lekok jalan ke destinasi dituju masih tidak mematikan niatku untuk menggembirakan diriku di sana...Namun kesesakan lalulintas akibat cuti perayaan tahun baru cina amat-amatlah kurang menyenangkan sehingga keretaku terpaksa terkemut-kemut laksana siput di perjalanan untuk ke puncak destinasi...aduhai penatnya sampai terkata-kata malah menjadi buah mulutku sepanjang perjalanan..namun aku bersama sang suami dan anakanda tercinta terus tabah menghadapi dugaan...

Akhirnya kami sekeluarga telah sampai ke destinasi yang dituju...Hotel Rossa Passadena terpaksa menjadi pilihan meskipun lokasinya di tengah-tengah kota yang hiruk pikuk laksana manusia yang tidak mahu tidur selama-lamanya..dentuman mercun bersahut-sahutan ekoran kaum cina yang begitu exstreme menyambut perayaan mereka...Seakan kejutan budaya pula pada anakandaku terchinta yang menangis sekuat hati tidak mahu masuk ke bilik hotel..Aku dan sang suamikah yang bersalah kerana tidak pernah membawanya ke hotel sedemikian rupa?...aku cuba bermuhasabah diri bersama sang suami...Hotel di sana jua tiada sebarang kipas apatahlagi aircond namun kesejukan di sana telah memberikan jawapan bahawa segala keperluan itu tiadalah menjadi kepentingan... Aku jua harus akur dengan keperluan urat sarafku...

Aku seakan menjadi orang hilang ingatan seketika pabila melihat kemurahan dan kesegaran buahan dan sayuran yang wujud di sana...Aku seakan ingin memborong semahu-mahunya laksana orang kaya baru yang mendapat durian runtuh tanpa memikirkan duit poket sedia ada...begitulah keexstereman aku sewaktu di sana...Namun akalku yang waras mengatakan aku tidak seharusnya menurut seluruh nafsu wanitaku...aku membeli apa adanya...

Alhamdulillah sampai jua aku di sana...bersama-sama ini aku melampirkan gambar strawberry di cicah coklat sebagai kenanganku tatkala aku kepingin memakan makanan itu...sedap jualah adanya ia...Tenkiu Allah...Pujian-pujian hanya layak BuatMU....




No comments:

Post a Comment